Instax mini 8 review

Wow nu ben je dus echt een hipster.’ ‘Je gaat toch niet zo’n hipster ding kopen hè?’ ‘Dat is toch iets voor hipsters?’. Dit waren de eerste reacties, toen ik aan mijn vrienden vertelde dat ik een Polaroid camera ging kopen. Blijkbaar vindt iedereen het hipster. Ik vind het gewoon een Polaroid camera, niet per se hipster of retro of hoe je het wilt noemen. Ik liet mezelf dus lekker niet in een hokje proppen en kocht bij HEMA mijn Polaroid camera. En sindsdien ben ik verliefd.

instaxfoto3

Wat is het precies? De Polaroid camera in kwestie is een Instax Mini 8, van Fuijfilm. Fuijfilm heeft verschillende soorten instant camera’s gehad, maar dit is hun nieuwste model. Hij is verkrijgbaar in verschillende kleuren, zoals zwart en wit, maar ook blauw, geel, roze of paars. Het idee erachter is hetzelfde als bij een oude Polaroid camera: je neemt een foto en hij ontwikkelt deze direct. Het resultaat is een klein Polaroid velletje, zo groot als een creditcard (Shake it like a Polaroid picture!). Klinkt leuk toch?

feature_img_01

Is het ook! En het werkt heel simpel. Wanneer je de camera hebt gekocht, kan je er verschillende soorten velletjes bij kopen. Deze krijg je er helaas niet standaard bij. De standaard velletjes hebben een old school witte rand, zoals de oude Polaroid camera’s, maar er zijn ook velletjes met Winnie the Pooh erop, sterretjes of Disney prinsessen. Whatever you’re into. De velletjes zijn verpakt per 10 stuks en zitten in een soort doosje, die je gemakkelijk in de achterkant van je camera klikt. Op een kleine display wordt aangegeven hoeveel velletjes je nog over hebt. De camera werkt trouwens op 2 AA batterijen, die je erbij krijgt.

instaxfoto5

En dan is het tijd om de foto te maken! Eerst druk je op de aan-knop, dat is het knopje naast de lens. De lens klapt hierdoor uit en je hoort een licht gezoem, dat is de flitser die oplaadt. Deze camera flitst overigens altijd en er is geen manier om deze uit te zetten, maar ik heb daar persoonlijk niet zo’n last van. Daarna stel je de lichtstand in: de camera heeft 5 lichtstanden en hij geeft zelf met een lampje aan, welke lichtstand het meest geschikt is voor het moment. Idiotproof dus. Het vinden van het perfecte shot vergt wat heen en weer schuifelen, je kan namelijk niet zoomen. Wanneer je er klaar voor bent, druk je op de knop en tadaa! Je foto komt er aan de bovenkant uitrollen. Na een paar seconden wachten kan je al de contouren zien en na een paar minuten is hij volledig ontwikkeld. En dan kan je hem aan al je vrienden laten zien!

instaxfoto2

Ik heb de camera nu ongeveer 2 maanden en ik heb inmiddels 24 foto’s geschoten. Veel hè? Ik probeerde er eerst zuinig mee te doen, maar het werkt verslavend en het is echt super leuk om te doen. Vooral op vakantie was het echt een aanwinst, de camera weegt weinig, en gaat dus gemakkelijk mee in je tas, en je krijgt de coolste vakantiefoto’s ooit. Het is geen goedkope hobby, de velletjes zijn vrij prijzig, maar daardoor denk je wel heel goed na over elke foto die je neemt. Achter al mijn Polaroid foto’s zit dan ook een verhaal of herinnering.

instaxfoto4

Het charmante aan de foto’s is overigens dat ze nooit helemaal perfect lukken. De zoeker zit hoger dan de lens en ook een stukje meer naar rechts, waardoor je nooit helemaal weet wat er uit komt. En dat is juist het leuke! In deze tijd waarin we honderden selfies maken, om er vervolgens één uit te kiezen en deze daarna ook nog even Photoshoppen, is het juist leuk om deze spontane en niet perfecte foto’s te hebben. Imperfection is the new perfection, zullen we maar zeggen.

IMG_1295

Of ik nu een hipster ben? Nee hoor. Ik ben gewoon een Elfi. En stiekem vinden al mijn vrienden het nu hartstikke leuk en staan ze al te poseren wanneer ik de camera uit mijn tas haal. Wil jij ook een Polaroid camera? Zeker doen! Ze zijn nu te koop bij HEMA voor 69 euro, een ‘koopje’. De reguliere prijzen die je ziet bij bijvoorbeeld Bol.com, Amazon of Urban Outfitters is 89,99. Ze verkopen de camera’s overigens niet bij elke HEMA, maar je kan online even kijken welke Hema in jou buurt ze in het assortiment heeft of je bestelt er eentje online. Ik zou trouwens wel opschieten! De hype om deze camera’s is zo groot geworden dat ze bijna constant uitverkocht zijn. Hetzelfde geldt voor de velletjes, voor 20 stuks betaal je bij HEMA 14 euro, terwijl je bij Bol.com 26,99 ervoor moet neerleggen. Bij Bol.com betaal je dus 1,35 per velletje, terwijl je bij HEMA 70 cent per velletje betaald. Op naar de HEMA dus!

instaxfoto6
Ik hoop dat je net zo enthousiast bent als ik en binnenkort je eigen collectie Polaroid foto’s begint. Heb je er eentje gemaakt die ik echt moet zien? Deel ze via Instagram of Twitter met de hashtag #ElfiSelfie.

Heel veel liefs!
Elfi(Selfie)

One thought on “Instax mini 8 review